Zlikwidowano miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, które znajdowały się przy ul. Bałuckiego, Łączności, Krótkiej i Przymurze. Powodem było przeznaczenie tych miejsc na ogólnodostępne punkty doładowania aut elektrycznych.
Art. 62 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązał miasta takie jak Elbląg (ponad 100 000 mieszkańców) do opracowania Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania (min. 60 miejsc postojowych dla pojazdów elektrycznych).
W Elblągu Inwestorem zadania została firma ENERGA-OPERATOR SA, która przy współpracy z Departamentem Gospodarki Miasta przygotowała stosowny dokument (marzec 2020). To w nim w tab. nr 4 umieszczono 27 lokalizacji takich stacji ładowania
- wyjaśnia Łukasz Mierzejewski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Elblagu.
Czym kierowano się wybierając odpowiednie miejsca? - Wybór miejsca uzależniony został od możliwości odpowiedniego zasilenia stacji i lokalizacji istniejących parkingów z miejscami ogólnodostępnymi - stwierdził Łukasz Mierzejewski.- Ten plan został poddany konsultacjom społecznym, a w czerwcu 2020 zatwierdziła go Rada Miejska.
Kolejnym etapem był wybór przez Energę-Operatora projektantów, którzy przygotowali stosowne dokumentacje techniczne. Z uwagi na fakt, że część miejsc znajdowała się na terenach objętych Strefą Płatnego Parkowania. Departament Zarząd Dróg, zweryfikował racjonalne wykorzystanie istniejących miejsc postojowych i zgodnie z art. 12a ustawy o drogach publicznych (w formie obowiązującej od 2016)– dostosował ilości stanowisk dla osób niepełnosprawnych do ogólnej ilości miejsc postojowych na danej ulicy w SPP
- zapewniał Łukasz Mierzejewski.
Jeżeli liczba miejsc parkingowych wynosi 6-15, to powinno być wyznaczone 1 niebieskie stanowisko dla osoby niepełnosprawnej. W przypadku parkingu liczącego 16-40 miejsc - 2 niebieskie stanowiska, a jeśli parking ma 41-100 miejsc - 3 niebieskie stanowiska. Parking posiadający ponad 100 miejsc parkingowych powinien 4 proc. ogólnej liczby stanowisk przeznaczyć dla osób niepełnosprawnych.
Według tych przepisów zmniejszono ilość stanowisk dla osób niepełnosprawnych po 1 szt. na ul. Bałuckiego, ul. Łączności, ul. Krótkiej i na ul. Przymurze. Rzeczywiste potrzeby parkingowe miejsc dla osób niepełnosprawnych, na tych ulicach w SPP, będą przez ZKM monitorowane, a w przypadku zwiększonego zapotrzebowania Departamentem Zarząd Dróg podejmie starania o stosowne ich zwiększenie
- zaznacza Łukasz Mierzejewski.
Likwidacja niebieskiem miejsc parkingowych rozpoczęła się na przełomie 2020/2021 r. - Wszystkie koszty tych zmian ponosi Energa-Operator SA. - dodał Łukasz Mierzejewski.
Jak będą wyglądały punkty doładowań aut elektrycznych? - W Elblągu stacje ładowania będą miały po 2 stanowiska o szer. 2,5m i 3,6 m (jak dla pojazdów osób niepełnosprawnych) - opowiadał Łukasz Mierzejewski.- Miejsca te będą oznaczone białymi poziomymi kopertami z symbolem EE i znakami pionowymi D-18a z tabliczką informująca, że miejsce jest dostępne tylko na czas ładowania pojazdu elektrycznego.